כמו תמיד, עולם העבודה משתנה. הפעם הבאז-וורד היא הבינה המלאכותית שכבר תופסת נפח משמעותי בעולם התעסוקה. ה-AI חודר לצוותים, לתהליכים, משפיע על קצב העבודה ובהתאם גם מעצב מחדש את הגדרות התפקידים, ציפיות המנהלים והעובדים – אז איך הופכים את ה-AI למנוע צמיחה שיחזק את הארגון ועובדיו?
על מנת לענות על השאלה הזו, מנקודת המבט של המעסיק, חשוב לשים לב לכמה דברים. ראשית, אימוץ מהיר מידי הוא סיכון. למרות הפיתוי הגדול לרוץ מהר, בייחוד כאשר הטכנולוגיה מאפשרת, דווקא אימוץ מדורג, שקוף ואחראי הוא המפתח להצלחה. שנית, שילוב הבינה בארגון, מטרתו להגדיל את הפרודוקטיביות והאיכות, ולא, להבדיל, לייצר התנגדות ואי וודאות בקרב העובדים. שימו את עצמכם בצד השני – אם הייתם מגלים, בוקר אחד, שתוכנה יכולה להחליף חלק ניכר מהפעולות שלכם, גם אם לא בצורה מושלמת – איך הייתם מגיבים?
האתגר של המעסיקים
רגע לפני שאתם מאמצים את כל הטוב של הטכנולוגיה הזו, רצוי להגדיר מטרות עסקיות ולהבין את ההשפעות בכל הקשור למיומנויות הנדרשות בארגון. הנה כמה דוגמאות להשפעות אפשריות שחשוב לתת עליהם את הדעת:
- עלויות הטמעה ותפעול – מהתאמות באבטחת המידע ועד אינטגרציות עם מערכות קיימות, כל שלב דורש תכנון, משאבים והגדרת אחריות. מה חשבתם, שבינה מלאכותית זה כמה עשרות דולרים בחודש?
- מחסור במיומנויות מתאימות – לא לכל צוות יש את הידע לתכנן תהליכי AI, לאמן מודלים, למדוד איכות או לנסח הנחיות עבודה בטוחות שיעמדו בכללי האתיקה והרגולציה העסקית הרלוונטית. חשבו ליצור מסגרת ידע כזו.
- קרוב, אבל רחוק – מערכות AI מתקשות להבין את ההקשר הארגוני באופן מלא ולכן נדרש להגדיר תהליכי בקרת איכות וניהול סיכונים.
- ממשל וציות – ניהול הרשאות, פרטיות, זכויות יוצרים ושקיפות בשימוש חייבים להיות מעוגנים במדיניות ולא מוטמעים אד הוק. רגולציה ואתיקה, כבר אמרנו.
בעיקר בתחילת הדרך, הקושי האמיתי איננו הטכנולוגי. ארגונים רבים מגלים שהמפתח להצלחה הוא עיצוב תהליכי עבודה מחדש כדי שה-AI יעניק ערך אמיתי ולא רק מורכבות ואי שקט ארגוני. כדאי להתחיל ממקרי שימוש נקודתיים ולהשקיע במעטפת התמיכה הנדרשת. כשעובדים כך, העלויות מתכנסות, רמת הסיכון יורדת ומהר מאוד נוצרת יכולת מתקדמת שיכולה לגדול ולצמוח.
אנשים ומכונות בארגון – איפה ה-Sweet Spot?
כבר היום, עובדים או מועמדים לעבודה עושים שימוש נרחב בכלי AI. מחקר, ניסוח טקסטים, תיעוד, ניתוח נתונים ועוד, כל אלה מקובלים ושכיחים. ובכל זאת, כדאי ואף חשוב לוודא שהשימוש הוא נאות ושקוף. אתם בטוח מכירים את זה, גם בארגון שלכם, ברגע זה ממש, אחד המנהלים מעודד את העובדים להשתמש בבינה כדי לקצר ולאפטם את העבודה, אולי אפילו את המייל האחרון הבינה כתבה לאותו מנהל.
הגישה הפופולרית היא ש-AI אינו מחליף עובדים אלא משמש כמכפיל כוח. הוא מפנה זמן למשימות הדורשות יצירתיות, שיפוט ותקשורת בין אישית, ומסייע לשפר אחידות, תיעוד והעברת ידע בתחומים מגוונים. על מנת להבטיח שימוש נאות – שקוף, אחראי, מבוקר – חשוב להגדיר את “כללי המגרש” בארגון.
הטלת ספק, לדוגמה, היא אחד הכלים השימושיים במערכות היחסים עם הבינה המלאכותית. הטמיעו בארגון תרבות של שאילת שאלות והדגישו את המקומות שבהם אין תחליף לחשיבה האנושית (בינתיים). אלה למשל:
- שיקול דעת אתי וקבלת החלטות אחראית.
- פתרון בעיות מורכבות תחת אי ודאות.
- ניהול צוותים והובלת שינוי.
- תקשורת בינאישית ויכולת השפעה.
- חשיבה אסטרטגית והבנת עסק.
- אוריינות נתונים והבנת תהליכים.
גם כשהטכנולוגיה מתקדמת, הערך המוסף האנושי נשאר קריטי. ה-AI מצטיין במהירות ובנפח, אך מתקשה בהקשר, באמפתיה ובאיזון בין אינטרסים. לעובדים שמחזיקים בשילוב של מיומנויות אנושיות חשובות יחד עם אוריינות טכנולוגית יש ויהיה יתרון תחרותי ברור.
אז איך מטמיעים את כל הטוב הזה?
הנה כמה טיפים מהמומחים שלנו שיעזרו לכם בתכנון הטמעת טכנולוגיות AI בארגון שלכם:
- מחקר מקרי שימוש רלוונטיים – התחילו בזיהוי תחומים שבהם צווארי הבקבוק מורגשים; שירות לקוחות, תיעוד, אנליזה, QA, הכנת חומרים. למדו מארגונים דומים, כנסים מקצועיים וקהילות של מומחים.
- אינטגרציה פנימית תחילה – התחילו ביישום בינה מלאכותית בתהליכים פנימיים שבהם רמת הסיכון נמוכה והשליטה גבוהה.
- מדידה וקידום תוצאות – הגדירו מטרות פשוטות למדידה כמו זמן טיפול במשימות, חיסכון בשעות וכדומה. הצלחתם? שווקו את זה ברגישות בארגון. שתפו את העובדים בתכנון השלבים הבאים וצרו מרחב השפעה משותף.
- שדרוג מיומנויות עובדים – חסכתם שעות, ותכולות העבודה הם AI-based? התאימו את מערכי ההדרכה ופיתוח המיומנות של העובדים הקיימים כדי לעודד את הצמיחה הארגונית והעסקית.
- פיקוח אנושי מתמשך – הטמיעו מנגנוני ביקורת אנושיים בכל שלב. אל תתבלבלו, הבינה חכמה אבל היא זקוקה לבקרה שלנו, בני האדם. בדיקות איכות, סקירות עמיתים, אישור מנהלים ותיעוד מסודר הם אבני הבניין של הטמעה מוצלחת.
איך Experis יכולה לעזור לכם בעידן ה-AI?
אנחנו מחברים בין טכנולוגיה לאנשים. לצד מומחיות בתחומי ענן, BI, AI, פיתוח יישומים ואוטומציה, אנחנו מביאים ניסיון של שנים בתכנון והפעלה של תהליכי הכשרה והשמה עבור ארגונים מובילים. חטיבת ה-ITR, האחראית על איתור וניהול הון אנושי טכנולוגי למספר לא מבוטל של ארגונים בארץ, מתמחה גם בשימור וחיזוק יכולות העובדים תוך שימת דגש על יכולות “רכות” ויכולות אדפטציה לשינויים וטכנולוגיות חדשות שכל ארגון נדרש לאמץ. כן, טכנולוגיית ה-AI היא בדיוק כזו.
בשורה התחתונה, כאשר מטמיעים בינה מלאכותית בשום שכל ובסבלנות, היא תחזק את העובדים והארגון כולו, תשפר תהליכים, החלטות וביצועים. אנחנו כאן כדי לוודא שזה יקרה בקצב שמתאים לכם ועם סטנדרט שיחזיק לאורך זמן.
*המאמר מבוסס על תובנות מתוך דו”ח עדכני של Experis בנושא שילוב AI בעולם העבודה.