“נסה להיות מאושר בעבודתך, או שלעולם לא תדע מהו אושר”, כך אמר אלברט האברד, סופר ופילוסוף אמריקאי. בקריאה ראשונה נראה שהוא קצת הגזים, אבל במחשבה שנייה העבודה היא באמת חלק מהותי בחיינו. כדאי להכיר בעובדות – בייחוד בעולם המודרני, רוב בני האדם, יעבירו לפחות רבע מחייהם בעבודה. ונראה שהנתח הזה רק ילך ויגדל עם התארכות תוחלת החיים ודחיית גיל הפרישה מעבודה בעולם המערבי.
טוב, הפסקנו לבאס והתחלנו לראות את ההזדמנות. אם אנחנו עובדים, ועוד נעבוד כל כך הרבה, אז אם נדאג שמקום העבודה שלנו יטיב עימנו – נגדיל את סך האושר שלנו. ואכן, מחקרים רבים מראים כי עובדים בעלי מערכות יחסים חיוביות במקום העבודה הם מאושרים יותר וגם פרודוקטיביים יותר ביחס לאלה שמדווחים על מערכות יחסים שליליות. וחוץ מזה, כשטוב לנו בעבודה, טוב לנו גם אחרי העבודה. מה שקורה בעבודה לא נשאר בעבודה – אווירה שלילית עלולה גם לחדור לזמן המוקדש למשפחה, חברים, תחביבים ושאר הדברים בהם אנו ממלאים את חיינו.
אז איך בונים מערכות יחסים טובות בעבודה? הנה כמה דברים שכדאי לחשוב עליהם, רגע לפני שאתם נכנסים למשרד.
הבסיס – איך לבנות יחסי עבודה חיוביים?
אנשים. הכל זה אנשים. הקולגות, הממונים, הכפופים – לא משנה באיזה דרג מדובר, קיומם של יחסים בין-אישיים טובים במקום העבודה הוא הגורם המרכזי שמרכיב ויוצר סביבת עבודה נעימה, כזו שמהווה בסיס לצמיחה ולהתפתחות מקצועית ואישית. כדי ליצור ולשמר יחסים בין-אישיים טובים, לא פעם נדרש מאמץ מסוים, ובעיקר נדרשת מודעות לסביבה ולאנשים שאיתם אתם עובדים.
בהקשר זה, חשוב ורצוי להכיר מספר היבטים הקשורים ביחסים שבמקום העבודה שלכם. לפעמים מספיקה המודעות, והכל יזרום בצורה טבעית, ולעתים, לפחות בהתחלה, גם אם תרגישו תחושה מאולצת משהו, בטווח הבינוני והארוך זה ישתלם ויהפוך לעניין שבשגרה.
הדבר הראשון הוא תקשורת, תקשורת ותקשורת. העברת מסרים ברורים קשורה במילים, בשפת הגוף שלכם ובטון הדיבור. אם אתם עובדים מרחוק אז בכלל כדאי להקפיד על האלמנטים הללו. נסו מידי פעם לבחון את עצמכם ולחשוב כיצד אתם נתפסים בעיניי האחר. וודאו שמה שאתם אומרים נתפס כפי שהתכוונתם אליו.
הבסיס השני הוא הקשבה והכרה בצרכים של האחר. אנחנו רגילים לבחון את העולם דרך העיניים שלנו, זה טבעי. אבל ההבנה כי ניתן לתפוס את המציאות בצורות אחרות, וכי יש מקום לסובייקטיביות, היא המפתח להבנה של האחר. תשומת לב כנה, התעניינות והקשבה יגרמו לכם לראות את מי שאתם עובדים איתם, ולהשפיע על האופן שבו אתם מתקשרים ומתייחסים לסביבה שלכם. בקטע טוב, כמובן.
העמיתים שלכם אינם קוראי מחשבות ותפקידכם לדאוג להעביר אליהם וגם לקבל מהם את כל האינפורמציה החיונית לתפקודו התקין של הארגון. אל תעצרו בענייני עבודה. אם אתם רואים שקולגה שלכם נראה מדוכדך או שונה מהרגיל, הביעו עניין בריא והתחשבו בהתאם. אתם תופתעו לגלות כמה השפעה יכולה להיות לאקט קטן של חביבות, כמו הכנת כוס קפה לעמית אשר קורס תחת העומס, או עזרה בהכנת מצגת לקולגה טכנופוב.
כמה פרקטיקות שלא כדאי לוותר עליהן
במקום העבודה יש לא פעם לחצים וסוגיות מקצועיות בין עובדים שעלולים להעכיר את האווירה. ההשפעה ההדדית של פעולות ומשימות בארגון מחייבת אתכם לקחת אחריות על מה ששלכם. אם אינכם עומדים בלו”ז הפרויקט, שקפו זאת לצוות, וודאו כי המסר עבר לכולם ואל תשאירו את העמיתים שלכם לעבודה להסביר בשמכם למה הם לא עומדים בלו”ז.
התחשבו ואל תתחשבנו. אפשרו לעמיתים שלכם לבצע את עבודתם. כבדו את המרחב והציוד האישי שלהם ואל תהססו להציע עזרה. היו רגישים במיוחד אם אתם עובדים בחללים משותפים; שמרו על השקט, עשו שימוש באוזניות והנמיכו את עוצמת הצלצול של הטלפון.
ואיך אפשר בלי רכילות משרדית – התרחקו ממנה ושפטו לכף זכות. אל תיקחו חלק ואל תיזמו שיחות רכילות, העלולות לפגוע גם במוניטין וגם באמינות שלכם ושל העמיתים שלכם. במידה והוזמנתם לקחת חלק בשיחה בעלת אופי “צהוב”, אנחנו בטוחים שתמצאו דרך אלגנטית (ולא מתנשאת!) להתחמק. אנחנו יודעים, זה קשה, רכילות היא מדבקת.
ובכל זאת, מה עושים כשהוא ממש מעצבן אותי?
איך אומרים? בכל דבר רע אפשר למצוא גם טוב, אפילו אם קטן. נסו לראות את הפן החיובי בכל דבר – משימות ואנשים כאחד. זכרו שכל בן אדם הוא אינדיבידואל, בעל מכלול תכונות ייחודיות, חלקן חיוביות יותר וחלקן פחות. נסו לזהות את התכונות החיוביות ולהתמקד בהן. זה לא שאתם מושלמים.
כאמור, סביבת עבודה נעימה, אמפתית וחיובית, חיונית לא רק להצלחתנו המקצועית, אלא משפיעה גם בהיבטי אחרים בחיינו. החל מתקשורת מודעת וטובה והתעניינות באחר, דרך התחשבות בסביבה הקרובה ושיפוט לכף זכות, וכלה בלקיחת אחריות, שקיפות והימנעות מרכילות – כל אלה (ועוד) יעזרו לכם ליצור סביבת עבודה נעימה שתאיר לכם גם את השעות שאחרי העבודה. ואולי גם תמצאו חברים לחיים.
בהצלחה!