הדבר הנחמד והקטן הזה שנמצא בכיס או בתיק שלכם שיפר לכולנו את החיים. הטלפון החכם והאינטרנט הביאו מהפכה לחיי היום-יום, מהפכה של מידע, של שימושיות, של נוחות. אבל לחיבור התמידי יש מחיר והוא חדר לעולם העבודה. אם בעבר בשעה מסוימת “העט הייתה נופלת”, היום המקלדת הווירטואלית צמודה אלינו כל הזמן, כל היום. הגבולות בין העבודה לבין הבית הטשטשו ומחקרים שונים מראים כי רמות הלחץ והחרדה עולות עם השנים. ולא רק בבית, אלא גם במקום העבודה.
אנחנו בלחץ? איך נדע?
זה אולי ישמע מוזר, אבל לא תמיד ברור לנו אם אנחנו בלחץ או שסתם משהו מתרחש ב”מאחורה של הראש”. תסמינים של לחץ יכולים לכלול מגוון רחב של תופעות. דופק מואץ, כאבי ראש, כאבי שרירים, עייפות, קוצר נשימה, תשישות, שינויים במצב הרוח או שינויים בתיאבון ועוד.
הטלפון לא מפסיק לצלצל, או ליתר דיוק יש לכם עשרות הודעות בוואטסאפ, המיילים לא מפסיקים להגיע ואתם במרוץ נגד השעון, אתם בקושי מצליחים לאכול ארוחת צהרים וכל הזמן טרודים בעבודה? כנראה שאתם בלחץ. מעבר לתחושה הלא נעימה, לחץ עלול לפגוע בפרודוקטיביות שלנו בעבודה ולהערים קשיים על מערכות היחסים שלנו, בעבודה או מחוצה לה.
החדשות הטובות הן שאפשר לנהל את הלחץ – אפשר להיות בריאים יותר, יעילים יותר, ולנהל יחסים טובים יותר עם העמיתים שלנו. והאינטרס הוא משותף – לעובדים ולמעסיקים. על מנת לצאת מהקלחת הזאת, קיבצנו כאן כמה טיפים שיעזרו לכם להפחית את הלחץ בעבודה (וגם בחיים, בעצם).
איך להתמודד עם הלחץ הזה? ארגון משימות תחילה
בראש ובראשונה, קבעו סדרי עדיפויות (כן, כן, יש כאן כפל משמעות). הנטייה הטבעית היא “לנקות שולחן”, להתרכז במשימות פשוטות וקטנות ולהימנע מעניינים מורכבים ומאתגרים יותר. הבעיה היא, שלאורך זמן, זה לא עובד. חשוב לסדר את המשימות לפי סדר החשיבות שלהן ולפעול בצורה מאורגנת. אחת השיטות המוכרות מבוססת על חלוקה לארבע קטגוריות: חשוב ודחוף, לא חשוב ודחוף, חשוב ולא דחוף, לא חשוב ולא דחוף. בהצלחה.
שנית, האצילו סמכויות. לפעמים אנו מרגישים שלהסביר למישהו אחר ייקח יותר זמן מלבצע את העבודה בעצמנו. ברוב המקרים – זה לא נכון. אל תנסו לעשות את כל המשימות בעצמכם ופנו את עצמכם לדברים החשובים (והדחופים).
הסביבה הקרובה והארוחות – מה איתם?
עבודה בחלל לא מאורגן ועמוס בהסחות דעת עלולה להקשות עלינו להתמקד בעבודה ולפגוע במוטיבציה ובתפוקה לאורך זמן. בזבוז זמן בחיפוש אחר פריטים שאנו זקוקים להם, רעש רקע, שיחות שפוגעות בקשב שלנו ועוד. במקרה זה, הכירו את עצמכם והבינו מה פוגע ביכולת הריכוז ובתפוקה שלכם, ופעלו בהתאם – עשו סדר בחלל העבודה שלכם.
לעתים, שינוי אווירה יכול להוציא אותנו מתקיעות. כדאי לנסות לנתק את עצמכם באופן זמני ולמצוא מקום שקט ורגוע יותר. צאו להליכה קצרה, אפילו על בסיס יום-יומי. אם לא ניתן לצאת מהמשרד, נסו לבקר במטבחון או להתהלך מעט במסדרונות. תופתעו לגלות עד כמה דקות ספורות של טיול יכולות להוריד את הלחץ ולהגביר את הפרודוקטיביות.
זה כמעט מובן מאליו, אבל בתקופות לחץ אנו נוטים לשכוח את הדברים הבסיסיים ביותר. מלאו מצברים והקפידו לאכול ארוחות כמו שצריך. במקום לאכול תוך כדי עבודה, ליד המסך, קחו את הזמן לעשות הפסקה אמיתית כדי לרענן את הגוף והנפש. ואל תתבססו על חטיפים כדי לחסוך זמן, הזינו את עצמכם במה שטוב לכם.
השורה התחתונה – אינטרס משותף ואחריות אישית
מרגישים בלחץ? אם כן אז קחו את עצמכם בידיים. האינטרס הוא כאמור משותף אבל האחריות היא אישית. אם אתם לא מרגישים בלחץ (עדיין…) חשוב להקפיד על שגרת יום שתאפשר לכם מנוחה, הפסקה, יצירת עניין וטעינה כדי שתוכלו להיות פרודוקטיביים. ואם אתם כבר בלחץ – אל דאגה, אפשר ללמוד לשלוט במה שאנחנו יכולים לשנות כאן ועכשיו, ויכול להועיל בטווח הזמן המיידי.