ניהול משאבי אנוש הוא מקצוע חדש יחסית. ההבנה כי ההון האנושי הוא המשאב היקר ביותר בארגון וכי להבדיל ממשאבים חומריים אחרים, הוא מורכב, עדין ומגוון, היא בת פחות מ-100 שנים. בשנים האחרונות התחום צבר הכרה וחשיבות בארגונים רבים ובייחוד בהיי-טק בו התחרות על ההון האנושי היא גבוהה במיוחד. על אף המודעות הגבוהה, מנהלות משאבי אנוש רבות מוצאות את עצמן בעומס גדול ולחץ, שבאופן אירוני, משפיעים לשלילה על התפקוד שלהם. אם את מרגישה שאת הולכת לאיבוד בין גיוס הטאלנט, סגירת אירוע החברה השנתי לבין יישום מדיניות ה-well-being (כן, בייחוד על עצמך) – את לא לבד. האופי המגוון והתזזיתי של תפקיד מנהלת משאבי האנוש הוא כר פורה לתחושת עומס ושחיקה, והאחריות כלפי האנשים האחרים בארגון (לא שורות קוד, אנשים) היא משמעותית ומשיתה מורכבות הייחודית למקצוע זה. אז איך תוודאי שאת לא הולכת יחפה? הנה כמה טיפים מהמומחיות שלנו
לשלוט במה שאפשר
עצה טובה לחיים ניתן למצוא באסכולה הסטואית, השקפה פילוסופית המדגישה את יכולת השליטה שלנו בתגובתנו לאירועים ולא באירועים עצמם. בעצם, אומרים לנו הסטואים, שיש מציאות ויש את המציאות כפי שהיא נתפסת אצלנו. בהשאלה לעולם העבודה, אפשר לומר, כי גישה של מיקוד שליטה פנימי מאפשר לצלוח אתגרים מקצועיים ואנושיים במקום העבודה בצורה טובה יותר מאשר מהגישה של “נחכה שהמציאות תסתדר”.
במובן המעשי, מנהלות משאבי אנוש נדרשות להתמודד במסגרת תפקידן באתגרים מסוגים שונים: אנושיים, מערכתיים, תקציביים, אופרטיביים ועוד. בייחוד בתפקידים שבהם ישנה תלות גבוהה בגורמים חיצוניים, תפיסה המתמקדת בפרשנות של המציאות עשויה להיות אפקטיבית במיוחד, להגדיל את המוטיבציה ולבנות גשרים חדשים במקום בהם הגשרים התמוטטו. למשל, במקרים בהם הספק המרכזי של אירוע הקיץ הבריז, או הטאלנט שכבר דיברת אתו עשרות פעמים, בדיוק חתם בחברה המתחרה.
ניהול זמן ותיעדוף משימות
הזמן הוא המשאב היקר ביותר (אחרי האדם, ברור). ישנן עשרות אם לא מאות תיאוריות על ניהול מיטבי של הזמן בעבודה ותוכלו למצוא אין ספור ספרים בנושא. השני גרוש שלנו, בכל זאת, נוגעים לשני תחומים – ניהול תיבת הדוא”ל שלכן ותיעדוף המשימות ברמה השבועית.
בתקופות של עומס גבוה, חשוב להעריך את משך העבודה והמאמצים הדרושים על מנת לסיים כל משימה. הנטייה לסיים משימות קלות או קצרות, לשם סימון ה-V בצ’קליסט, עלולה להיות לרועץ. ויש לזה סיבה. אנו מרגישים תחושות טובות וההורמונים שעושים לנו טוב, משתחררים בגופינו, כאשר סיימנו משימה. אבל משימות חשובות פחות הן גם משפיעות פחות על הארגון ועל תפיסת התפקוד שלכן בארגון. בנוסף, כדאי להכיר את עצמכן ולהבין מהן השעות בהן אתן מרוכזות במיוחד. במידת האפשר, את המשימות המורכבות תכננו לשעות הטובות שלכן, שהן בהכרח יעילות ומועילות יותר.
לסוגיית תיבת המייל המתמלאת לעייפה, אנו ממליצים להתמקד בשיטות ניהול דוא”ל בצורה יעילה כך שלא תסתתרו מאחורי המסך ברוב שעות היום. ישנן שיטות מעולות כמו Inbox Zero או OHIO (‘טפלי בזה רק פעם אחת’, בתרגום חופשי), מה שחשוב הוא להיות מודעות לסוגיית ניהול תיבת המייל, ללמוד, לחקור ולוודא שהתיבה לא מנהלת אותנו אלא אנחנו אותה.
התמודדות עם התנגדויות
בעבודת משאבי האנוש אנחנו מתמודדים לא אחת עם התנגדויות, מסיבות שונות. לעתים, הן עלולות ממש להסיט מהמסלול, מה שמייצר עוד עומס ותחושת כישלון. במיוחד בתקופות של שינוי, בין אם מדובר בהטמעה של תרבות ארגונית חדשה או בסבב פיטורים, היכולת להתמודד עם התנגדות מקבלת משנה תוקף.
היכרות עם המחקר והמודלים העיקריים המפרטים את הסיבות השכיחות להתנגדות והפעולות האפקטיביות ביחס אליהן היא חשובה וכמעט אלמנטרית בעבודת ה-HR. אבל להתמודדות עם התנגדות יש גם צד מדובר פחות, והוא של צוות ה-HR, זה שנמצא פעמים רבות בחזית וסופג את האש.
נתקלת בהתנגדות? יש כעת תחושה לא נעימה? האירוע מעסיק אותך בשעות שאחרי? זה זמן מעולה לדבר על זה ולהיוועץ עם קולגות במקום העבודה. השיתוף והמעורבות בצוותי ה-HR לגבי הסוגיות המורכבות והעכשוויות הם לא פחות חשובים מהדאגה לשאר העובדים בארגון.
הרי, מי ידאג לשמר ולפתח את ההון האנושי של צוותי ה-HR?