לאחרונה הכריזה אמזון על חזרה לעבודה באופן מלא, מהמשרד. לאחר חמש שנים, מפרוץ הקורונה ועד היום, שוק העבודה חווה טלטלה רצינית בכל מה שקשור לאופן העבודה – מהבית, מהמשרד ומה שביניהם. ומה העובדים של אמזון אומרים? תלוי את מי שואלים. זה לא סוד שהעבודה מרחוק, או מהבית, קוסמת להרבה מאוד עובדים. זה גם לא סוד, שמרבית הארגונים, או המנהלים בארגונים, לא מתלהבים במיוחד כשהם חושבים על העובדים שלהם עושים ספונג’ה בבית תוך כדי הוויקלי או בשיחת פרודקשן. אז איפה האמת? כמו תמיד, היא כנראה באמצע – המודל ההיברידי.
עבודה מרחוק – עלייתה ונפילתה
אם נחזור חמש שנים לאחור, מגפת הקורונה אכן טלטלה את שוק העבודה. חברות רבות, בעיקר בהייטק אך גם במגזרים אחרים, עברו לעבודה מרחוק באופן מלא. בישראל, אי שם בשנת 2020, חברת קולטורה, למשל, כמו חברות ישראליות אחרות, אפשרה לעובדים לעבוד מהבית ולפי פרסומים שונים יותר מ-50% בחרו בכך. ברמה הגלובלית, ענקיות הטק – גוגל, מטא ושות’ – החלו לאפשר עבודה מרחוק גם הן, ולעתים שילוב בין עבודה מהבית לעבודה מרחוק.
כמה טרנד העבודה מרחוק היה חזק באותם ימים? מספיק להביט במנייה של חברת זום (ZOOM) שזינקה בכמעט 400% (!) בוול-סטריט לשווי של 160 מיליארד דולר. החברה, שעד אז כנראה שלא שמעתם עליה בכלל, הפכה לשם נרדף לשיחות וידאו, “קבענו בזום, נכון?”, את זה אתם בטוח מכירים.
ומה קרה מאז? כיום זום נסחרת בשווי של כ-20 מיליארד דולר, מה שבמובן מסוים מסמן את התפוצצות בועת “העבודה מרחוק”. במהלך השנים צפו ועלו הקשיים בניהול העובדים מרחוק, נדרשו עוד ועוד כלים שיבטיחו עבודה חלקה ואפקטיבית, וכן, גם צף הגעגוע, לשיחות המסדרון ולמינגלינג על קפה במרפסת. שופיפיי העולמית על יותר מ-11,000 העובדים שלה, מקדשת את העבודה מרחוק וגם היום כולם עובדים מהבית, או מכל מקום אחר.
נכון לכתיבת שורות אלה, ניתן למצוא בלינקדין 10,846 משרות בישראל. מתוכן כ-330 מוגדרות “מרחוק”, כ-3,000 הן היברידיות ויותר מ-6,000 הן עבודה מהמשרד באופן מלא. כלומר, יותר מ-50% מהמשרות בשוק הן בניחוח של פעם – עבודה מלאה מהמשרד. המגמה ברורה.
מה ארגונים ועובדים צריכים לדעת – מרחוק, מקרוב, היברידי
לעבודה מרחוק יש שני יתרונות ברורים, על קצה המזלג. האחד הוא חיסכון משמעותי בזמן בנסיעות. בייחוד במדינה כמו ישראל, הסובלת מפקקים מתארכים, פוטנציאל שעות העבודה בעבודה מרחוק הוא גדול יותר. מצד הארגון, העסקה מרחוק מאפשרת לגייס טאלנטים מכל מקום, ללא תלות גיאוגרפית, מה שלא רק מגדיל את פוטנציאל המועמדים לעבודה, אלא גם יכול להפחית את עלויות הגיוס על רקע היצע גדול יותר ותחרות נמוכה יותר. יתרון משמעותי אחר הוא הפוטנציאל בחיסכון העלות של השכרה ותפעול של משרדים. אלה עלויות לא מבוטלות, ובייחוד בחברות מוטות צמיחה, להפחתת עלויות חשיבות גדולה. מצד העובדים, יתרון מרכזי בעבודה מרחוק הוא הגמישות, וכן האפשרות לשלב את מטלות החיים והבית תוך כדי יום העבודה.
לעומת זאת, לעבודה מהמשרד יש את היתרונות שלה. התקשורת ישירה ויעילה הרבה יותר עם הצוותים. בייחוד בתהליכים המערבים מספר צוותים או בעלי תפקידים, אין תחליף אמיתי לעבודה משותפת. אתם יודעים, לא צריך לקבוע זום לכל דבר, אפשר פשוט לקפוץ למשרד של ההיא, ולדבר. בנוסף, לשיחות המסדרון ולרכילות המשרדית יש השפעה חיובית על השייכות והמעורבות של העובדים בארגון, ולא פעם נולדו פרויקטים ומוצרים מדהימים, בשיחות הבלתי פורמליות, אלה שלא מתאפשרות בעבודה מרחוק. וכן, הרבה יותר פשוט לנהל את הצוותים כשכולם נמצאים תחת קורת גג אחת.
האמת תמיד באמצע – המודל ההיברידי
מטבע הדברים, עבודה מרחוק לא מתאימה לכל עובד ולא מתאימה לכל ארגון . היא מצריכה משמעת עצמית מצד העובדים ומיומנות של ניהול מרחוק מצד המנהלים בארגון. לכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה, וכאן נכנסת לתמונה העבודה ההיברידית. כמודל עבודה שמשלב בין שני צידי המתרס, היא מחייבת תכנון וניהול קפדני כדי שארגונים ועובדים יוכלו באמת להנות מהיתרונות שהיא מציעה ולהבטיח פרודוקטיביות ושביעות רצון עובדים גבוהות.
המודל ההיברידי, כשמו כן הוא, משלב בין עבודה מרחוק לבין עבודה מהמשרד. יש מיני תצורות של עבודה היברידית – יומיים מהבית ושלושה מהמשרד, ארבעה מהמשרד ויום אחד מהבית, וכך הלאה. הבנתם את הרעיון. על אף שלא מדובר במדגם מייצג, בקבוצת “צרות בהייטק” מצטיירת תמונה מעניינת. בסקר לא מבוקר שנערך, עלה כי 40% מהמשיבים עובדים 3 ימים מהמשרד, 12% סיפרו שהם עובדים 4 ימים מהמשרד, 27% יומיים מהמשרד ורק 5% עובדים מהמשרד באופן מלא.
עבודה היברידית מציעה איזון בין שתי הגישות, ומשתנה בהתאם לצרכים של הארגון והעובדים. היא מאפשרת, למשל, לשפר את ה-WLB ביחס לעבודה קבועה מהמשרד, חוסכת עלויות לארגונים (אם היא מנוהלת בחוכמה) ומעניקה לעובדים את היכולת לבחור סביבות עבודה שמתאימות למשימות שלהם (ולרמת הקשב והריכוז שלהם).
אפשר להמשיך ולכתוב עוד הרבה מילים על העבודה ההיברידית. מה שבטוח הוא שכל הזמן ארגונים נדרשים לבחון ולשפר את המודל שלהם, כך שיתאים לצרכים של כולם. כשיותר ויותר חברות חוזרות למודל העסקה מהמשרד, נפתחת הזדמנות לאחרות ליישם את המודל ההיברידי ולמשוך עובדים איכותיים. ואיך מוצאים את המשרות האלה? במנוע החיפוש שלנו תוכלו לאתר משרות היברידיות בקלות בחברות הכי טובות בתעשייה.
האם זה אפשרי? אנחנו חושבים שכן, גם אם באמזון חושבים שלא. תשאלו את העובדים שלהם.